Het is een volkswijsheid: gooi geen oude schoenen weg, voor je nieuwe hebt. En toch, in deze tijd gaat deze wijsheid niet meer op. Niemand weet hoe de toekomst eruitziet. De ware uitdaging is die toekomst zelf vorm te geven. Dat vraagt wel om moed. Moed om het oude los te laten, voordat je iets nieuws hebt.
Dat we leven in een tijd waarin veranderingen elkaar steeds sneller opvolgen, een tijd waarin verandering de enige constante is zelfs, weten we inmiddels. Maar wat is verandering nu precies? Vaak wordt het woord gebruikt in situaties waarin mensen iets bestaands beter maken. Dit type verandering is welkom, maar de grootste uitdaging van deze tijd is onze organisaties en de manier waarop we werken en samenwerken opnieuw vorm te geven.
Wat is de essentie van jóúw bedrijf?
Maar hoe doe je dat – opnieuw vormgeven? Er zijn in ieder geval geen standaardrecepten voor. De eerste stap is teruggaan naar de essentie: wat is de kern van wat je doet met je bedrijf? In de overheid heet dat zo mooi ‘je kerntaak’. Ik noem het ook wel: je bestaansrecht. Datgene wat je met je bedrijf in essentie betekent voor je klant. Het is precies die essentie die je opnieuw vormgeeft. De essentie zelf verandert niet. Het is alles eromheen dat je ter discussie stelt. Complete functiehuizen zijn opgetuigd, handleidingen volgeschreven, protocollen bedacht, kantoren ingericht en werkgewoonten ontwikkeld. Wanneer je niets van dit alles overboord durft te gooien, verandert er bar weinig.
Maar ongetwijfeld zal een aantal van die vormen waarin de essentie van je bedrijf is verpakt, knellen. Je maakt immers dagelijks mee hoezeer alles met alles is connected. Ieder vraagstuk dat je aanpakt, raakt het werk van collega’s. Binnen je bedrijf, én daarbuiten. Ieders creativiteit is nodig om tot nieuwe, overkoepelende oplossingen te komen. Durf de schoenen die knellen of versleten zijn uit te doen en weg te gooien. Juist door een poos zonder te doen, ga je ontdekken wat je werkelijk nodig hebt, en wat niet.
Praktisch: besluit over de toekomst
Probeer het eens uit. Begin klein, op de afdeling waar je zelf werkt. Observeer een week lang welke werkstructuren jij en je collega’s bewust of onbewust hanteren. Kies er na een week één uit, waarvan je vermoedt dat deze niet meer bijdraagt aan de essentie van het bedrijf. En stop er gewoon mee als je niet weet welke bijdrage de werkstructuur levert. Kijk vervolgens wat er gebeurt. Breng na een nieuwe week de ervaringsopbrengsten bij elkaar. Wat viel jullie op? Wat heb je gemist? En wat niet? Neem een besluit over de toekomst. Door zo beetje bij beetje al jullie werkstructuren ter hand te nemen, geef je vorm aan je toekomst.
Deze blog verscheen 19 november 2012 in het kader van ‘De 10 van HNW’ op Het Nieuwe Werkenblog